In Amsterdam kom je ze vaak tegen: winkels met maar één product. Afgelopen weekend nog opende een popcornwinkel de deuren en in de komende maanden komt daar een pindakaaswinkel bij. Kunnen deze zogenoemde monowinkels overleven?
De geur van gepofte mais komt je al aan het begin van de Leidsestraat tegemoet en leidt je naar FOL Popcorn, de eerste popcornwinkel van Nederland. Sinds zaterdag kunnen liefhebbers hier terecht voor popcorn. En niet zomaar popcorn, maar zoals de speciaalzaak dat zelf noemt: gourmet popcorn.
In de winkel staan een tiental glazen potten op een rij met daarin diverse popcornsmaken. Zo kunnen klanten kiezen uit karamel, bacon, chili en kaas. Of gewaagdere experimenten als margherita, volgens de website een unieke smaak van tomaat en oregano gecombineerd met lichte kaas.
De standaard zoete en zoute popcorn uit de bioscoop kom je hier niet tegen. “Karamel is natuurlijk wel zoet en bacon kun je zien als zoute popcorn”, vertelt de jongen achter de balie, die ruim de tijd neemt om elke smaak uitgebreid te beschrijven.
Meer monowinkels in Amsterdam
De popcornspeciaalzaak is de nieuwste winkel in Amsterdam met maar één product. Zo is er sinds 2012 een winkel gewijd aan de macaron, het luxe koekje uit Frankrijk. Twee jaar later opende de grootste pepernotenfabrikant ter wereld, Van Delft Biscuits, een winkel met alleen maar pepernoten. Er was al een omeletwinkel, waar zo’n 3.000 eieren per week worden gebakken.
En bij etenswaren houdt het niet op: het Amsterdamse winkelbestand kent ook een badjassenwinkel, condoomwinkel, vliegerwinkel, kerstversieringwinkel, herentruienwinkel en een kaarsenwinkel.
Over een maand of twee komt er nog een nieuwe 'monowinkel' bij. Ondernemer Michiel Vos opent een pindakaaswinkel aan de Czaar Peterstraat, onlangs verkozen tot leukste winkelstraat van Nederland. Vos wil zelfgemaakte, biologische pindakaas verkopen in bijzondere smaken als zeezout-karamel, kokos en rozijn-venkel, zegt hij tegenover AD.
Uniek voor Amsterdam
Hoewel de meeste monowinkels tegenwoordig van kleine ondernemers zijn, begon het als een manier voor grote bedrijven om zichtbaarder te zijn en binding te krijgen met de klant, zegt Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit. "Vroeger waren er bijvoorbeeld de Douwe Egberts-winkels en de Unox-winkel, maar een Calvé-pindakaaswinkel zou het ook goed kunnen doen."
Onafhankelijke monowinkels die op zichzelf winst moeten maken, zijn wel een trend van de afgelopen jaren. Dat die met name in Amsterdam de deuren openen, is voor Molenaar geen verrassing. "Amsterdam is geen Nederland. Amsterdam is een internationale etalage voor een winkel, waar toeristen van over de hele wereld op af komen voor de sfeer en het winkelaanbod."
Hij denkt niet dat echte Amsterdammers enthousiast zullen worden van winkels met een beperkt aanbod. "Monowinkels zijn vaak emotiewinkels waar je langskomt omdat het er leuk uitziet, niet iets waar je bewust naar gaat zoeken."
Popcornijs en popcornrepen
Aan dat beperkte aanbod, wil directeur Felix Rademakers van de popcornwinkel FOL iets doen. "Als je als monowinkel maar één product biedt, moet je binnen dat product natuurlijk wel verscheidenheid bieden", vertelt hij.
Rademakers wil niet alleen talloze popcornsmaken verkopen, maar binnenkort ook popcornrepen, popcornijs en popcorngranola aanbieden. Voorlopig is alleen nog de 'normale' popcorn te koop voor 4 euro bij een normale portie en 5 euro voor een grote portie.
Rademakers ziet het verkopen van slechts één product als voordeel. "Als je iets doet moet je het goed doen. Mensen vinden ons product het lekkerste omdat de popcorn is gemaakt van natuurlijke producten. Het is met warme lucht gepopt, terwijl de popcorn uit de supermarkt heel vettig is."
De popcorn wordt gemaakt in de Italiaanse stad Turijn. Inmiddels zijn de winkels van FOL te vinden in verschillende steden in Italië, plus Madrid, Boekarest en Amsterdam.
De popcornwinkel richt zich niet uitsluitend op toeristen zoals veel andere monowinkels in Amsterdam dat wel doen. "We zitten in de Leidsestraat omdat hier ook veel Nederlanders van buiten de stad komen", zegt Rademakers. "Bovendien is de Leidsestraat perfect als je een nieuw product in de markt wil zetten en heeft de gemiddelde Amsterdammer net iets meer te besteden."
Rademakers is dan ook niet verlegen over zijn ambities. Hij ziet op korte termijn mogelijkheden om uit te breiden naar bijvoorbeeld Maastricht.
Twijfels over monowinkels
Heeft de popcornwinkel toekomst? Retailexpert Cor Molenaar is sceptisch, net als over monowinkels in het algemeen. "Het concept is gewoon niet bestendig genoeg. Popcorn is hier nog lang niet zo populair als in Amerika of Engeland. Het is leuk dat het er is, maar je moet een winkel ook rendabel maken. Zoiets als de popcornwinkel moet je niet overschatten".
Maar Rademakers is vastberaden om het tegendeel te bewijzen. Hij wil een ware 'popcornrevolutie' te ontketenen. "Het product popcorn is heel divers. Je kan bij de wijn onze kaaspopcorn nemen, een twist geven aan een salade met chilipopcorn of als originele verrassing gewoon witte chocolade en pretzel-popcorn meenemen in plaats van bonbons."
De jongeman achter de balie voegt daaraan toe: "Het enige wat mensen tegenhoudt, is angst voor het onbekende. Ze moeten het gewoon proberen."